Partner serwisu
Miasto

Jak terminal głębokowodny wpłynie na Świnoujście? Jest raport

Dalej Wstecz
Partner działu

Balzola Polska

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
09-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Ri

Podziel się ze znajomymi:

MIASTO
Jak terminal głębokowodny wpłynie na Świnoujście? Jest raport
fot. MI
Dostępny jest już raport oddziaływania Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego na obszar Gminy Świnoujście. W ponad 230 stronicowej analizie przygotowanej przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR na zlecenie Miasta Świnoujście widoczne jest, że planowana budowa to inwestycja o skali wykraczającej daleko poza granice miasta i województwa. Raport jest odniesieniem dla dalszej debaty publicznej, której Świnoujście potrzebuje. Dokument ma być przyjęty przez Radę Miasta Świnoujście na najbliższej sesji.

Plan inwestycyjny zakłada budowę terminalu kontenerowego na wschód od obecnej infrastruktury portowej Świnoujścia. Dwa nabrzeża, łącznie ponad 300 ha terenu lądowego i wodnego, tor wodny o głębokości 17 metrów, pełne zaplecze drogowe i kolejowe, a w perspektywie – nawet 2 miliony TEU rocznie. To więcej niż roczne przeładunki całego portu w Gdyni. Inwestorem jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ) oraz inwestorzy zagraniczni, partnerem – Urząd Morski. Terminal miałby ruszyć w 2029 roku. Przewidywany koszt: co najmniej 3,5 miliarda złotych.

Argumenty "za": impuls gospodarczy i infrastrukturalny

GTK ma potencjał, by stać się jednym z najważniejszych portów kontenerowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Inwestycja wiąże się m.in. z powstaniem nowych miejsc pracy, rozwojem zaplecza logistycznego i infrastruktury kolejowo-drogowej. Terminal może ożywić gospodarczo zachodniopomorską część Polski, przyciągając nie tylko towarowe strumienie z południa kontynentu oraz z portów zachodniej Europy, ale i kapitał inwestycyjny.

Argumenty "przeciw": hałas, ingerencja w przyrodę i wpływ na turystykę

Ale Świnoujście to nie tylko gospodarka. Raport nie pomija faktu, że planowana inwestycja może poważnie zakłócić układ urbanistyczny i rytm życia miasta. Wskazuje na skutki emisji hałasu i zanieczyszczeń (również wód) oraz ryzyko degradacji obszarów Natura 2000. W raporcie zauważono także możliwość spadku atrakcyjności turystycznej zarówno Świnoujścia, jak i sąsiednich Międzyzdrojów. Obawa o pogorszenie walorów krajobrazowych i obciążenie ruchem ciężarowym oraz kolejowym w szczycie sezonu to ważne kwestie dla mieszkańców tego obszaru i ich władz. Nieoczywiste pozostały też przesłanki wyboru tej a nie innej lokalizacji GTK zważywszy na kwestie dostępu transportowego (szczególnie śródlądowego), obronności, a także relacji między Terminalem a portem w Szczecinie. GTK nie jest tylko inwestycją na pięć lat. To coś, co zmieni krajobraz Świnoujścia i jego funkcjonowanie na całe pokolenia. Miasto, szczególnie jego wschodnia część, stanie się bardziej przemysłowa, zmieni się rynek pracy, powinno się też do niego dostosować ofertę edukacyjną.

Brakuje konsultacji. Brakuje uczciwego dialogu

Kluczowe we wnioskach z analizy są zarzuty dotyczące komunikacji ze strony inwestora. Autorzy raportu spotkali się z dużymi utrudnieniami w dostępie do dokumentów podstawowych, takich jak studium wykonalności, czy też szczegółowe analizy, które wiadomo, że zostały wykonane, ale są utajnione. Spotkano się także z dużą niechęcią wielu podmiotów państwowych do dzielenia się danymi i informacjami związanymi z analizą wpływu GTK na otoczenie. Miasto Świnoujście nie miało wglądu w podstawy decyzji inwestycyjnych, konsultacje społeczne były symboliczne, a polityka informacyjna ZMPSiŚ zupełnie różniła się od tej prowadzonej np. przez terminal w Gdańsku. W raporcie podkreślono, że inwestycja o takim ciężarze gatunkowym nie może być decyzją jednostronną. Wymaga dialogu, kompromisów, transparentności i oparcia się na faktach. Rekomendacje zawarte w analizie (których realizacja powierzona została prezydentowi miasta) to drogowskazy mające pomóc władzom lokalnym w realizacji działań mających na celu optymalne dążenie do nawiązania i utrzymywania konstruktywnej współpracy z inwestorami GTK. To zaś powinno skutkować minimalizacją szkód wynikających z budowy i funkcjonowania portu oraz maksymalizacją korzyści dla poszczególnych interesariuszy.

Zachęcamy do przeczytania raportu

Ten dokument w założeniu nie jest ani za, ani przeciw budowie Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu. Służy on przedstawieniu aktualnych uwarunkowań realizacji tej inwestycji w kontekście społecznym, gospodarczym i środowiskowym. Jest zbiorem dostępnych i uzyskanych danych i informacji oraz zestawieniem wniosków ze szczegółowej ich analizy. Powinien on być punktem wyjścia do dalszych działań, mających na celu realizację GTK w sposób transparentny i w poszanowaniu wszystkich zainteresowanych stron.

Raport można pobrać TUTAJ

Partner działu

Balzola Polska

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kiedy kara umowna nie powinna obowiązywać

Polityka i prawo

Coraz mniej ofiar śmiertelnych na drogach w Europie

Drogi i autostrady

Furgalski: Więcej konsekwencji w korzystaniu z wyroku TSUE

Polityka i prawo

Czy „przedsiębiorcza” deregulacja może się udać?

Polityka i prawo

Zobacz również:

Kiedy kara umowna nie powinna obowiązywać

Polityka i prawo

Coraz mniej ofiar śmiertelnych na drogach w Europie

Drogi i autostrady

Furgalski: Więcej konsekwencji w korzystaniu z wyroku TSUE

Polityka i prawo

Czy „przedsiębiorcza” deregulacja może się udać?

Polityka i prawo

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5